Descripció

Mapa Ramat de Camins

Mapa de la ruta Ramat de Camins

La ruta Ramat de Camins comença allà on van començar a caminar Camilo José Cela i Josep Maria Espinàs l’any 1956: a la Font de la Figuereta, que avui és una àrea de descans de la carretera N-260.

Sempre remuntant el riu Noguera Pallaresa cap al nord, travessa l’impressionant congost de Collegats mentre passa per les runes del monestir alt medieval de Sant Pere de les Maleses, la cova del Serpent i la formació natural de l’Argenteria. Com que el congost representava una barrera per accedir al Pallars Sobirà, la ruta s’aparta del riu per pujar al pla de Corts i, tal com feien els nostres avantpassats, el travessa tot deixant enrere el dolmen de la Mosquera, l’estany de Montcortés o la vila closa de Peramea.

Ja a Gerri de la Sal, tornem a trobar el riu Noguera Pallaresa. Allà podem visitar el museu dels salins i el monestir romànic de Santa Maria. Travessem el riu Noguera Pallaresa pel pont romànic i seguim cap al nord. Després de la preciosa ermita romànica d’Arboló, arribem a Baro. Per visitar el poble hem de passar el pont penjant, que al Pallars rep el nom de “palanca”. Si no, seguim remuntant el riu i, després del poble de Malmercat, arribem a l’enlairat nucli de Tornafort. Situat al mig de la vall de Siarb, és un mirador ideal de la vall de la Noguera Pallaresa i de la del riu del Cantó. Des del poble es veuen més de vint nuclis.

Després de Tornafort cal baixar fins a la capital del Pallars Sobirà: Sort. Gràcies al riu, és un referent internacional per als esports d’aigües braves. Per anar de Sort a Rialp, fem marrada pel Batlliu i la vall d’Àssua. Coneixem els seus petits pobles i indústries agroalimentàries, sobretot basades amb els formatges.

Ja a Rialp, pugem a Rodés i fem un llarg flanqueig, sempre cap al nord, molts metres per sobre del riu Noguera Pallaresa. Passem per l’impressionant poble abandonat de Sant Romà de Tavèrnoles i, des de les bordes d’Arnui, baixem a Llavorsí, un poble situat en una cruïlla de valls i rius.

Des d’aquí podríem seguir cap a les valls d’Àneu tot passant per Aidí, però recomanem fer com el Cela i l’Espinàs, i entrar a la Coma de Burg, la Vall Farrera i la vall de Cardós. Per això dediquem un parell de dies en conèixer-les. Tírvia, Ainet, Alins, Àreu, el coll de Tudela, els Boldissos, Arrós, Ribera… Aquestes valls són el cor del Parc Natural de l’Alt Pirineu.

Després del coll de la Bana, que havia representat un pas molt important per comunicar la vall del Noguera Pallaresa amb les valls secundàries d’on venim i, també, Andorra i França, arribem a Estaron.

Altra vegada a la vall del riu Noguera Pallaresa, per un bonic camí arribem al monestir medieval de Sant Pere de Burgal i al poble d’Escaló. A partir d’aquest moment tornem a fer marrada per entrar al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici des d’Espot.

Després ja entrem a les valls d’Àneu i fem nit a la seva capital, Esterri, un bonic poble en el qual podem visitar el seu conegut ecomuseu.

L’èpic port la Bonaigua ens portarà a la bella i occitana Val d’Aran. Aquí abandonem la direcció nord, que havíem seguit fins ara, i prenem el camí cap a l’oest, tot seguint el riu Garona. Travessem la vall, visitem els seus petits museus i ecomuseus, gaudim de la seva gastronomia i els seus meravellosos boscos i, una vegada al poble de Bossòst, girem cua per tornar a Vielha per la banda solana.

Vielha és el punt de partida per travessar el segon port mític de la ruta: el port de Vielha. Ja a la capçalera de la vall del riu Noguera Ribagorçana, coneguda en aquest tram per la vall de Barrabés, baixem paral·lels al riu fins al poble de Senet, on visitem un dels punts d’informació del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

El tercer i últim port mític de la Ramat de Camins, el port de Gelada, ens porta a la romànica vall de Boí. Aquí saltem de poble en poble, sempre cap avall seguint el Camí de l’Aigua i el riu Noguera de Tor, i visitant les meravelloses esglésies de pas: Boí, Taüll, Barruera

La ruta s’acaba a la capital de l’Alta Ribagorça, al Pont de Suert.

Utilització de galetes

Aquest lloc web fa servir galetes per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de galetes, feu clic en l'enllaç per una millor informació.